728x90 AdSpace

  • Latest News

    Senin, 07 Januari 2013

    USUL ISYRIN (1) DAN KETERANGANNYA


    Usul Dua Puluh
    As-Syahid Hasan Al-Bana 
    MUQADDIMAH.
    Usul Isyrin yang ditulis oleh Ustaz Hasan Al-Bana ini adalah dianggap di
    antara tulisannya yang penting, kerana Usul Isyrin ini mengandungi beberapa
    perkara yang wajib dipercayai dan diketahui oleh tiap-tiap orang Muslim dan
    wajib diikuti dalam tindak-tanduknya; hubungannya dengan khaliqnya dan
    hubungannya sesama manusia. Jadi kita kumpulkan beberapa huraian ringkas
    oleh As-Syahid Hasan Al-Banna yang dapat difahami seperti mana yang
    diterangkan oleh Al-Mursyid itu sendiri.
    Dalam Usul Isyrin ini, ia menerangkan perkara-perkara yang tidak
    sepatutnya berlaku perselisihan pendapat (pertikaian), terutama dalam hal-hal
    yang berkenaan aqidah. Ia mesti difahami sebagaimana yang terdapat di dalam
    Al-Quran dan Sunnah An-Nabawiyah. Semoga dengan penerangan ini setiap
    orang Muslim yang mengikuti syarahan ini akan memahami Islam sebagaimana
    ianya patut difahami tanpa menokok tambah ataupun mengurangkan sedikit
    pun dari apa yang telah diturunkan oleh Allah dan disampaikan oleh RasulNya
    s.a.w.
    Demikian juga dalam Usul Isyrin ini Hassan Al-Banna, Al-Mursyid
    Rahimahullah, menerangkan bahawa di dalam Islam ini terdapat hal-hal yang
    dibenarkan berbeza pendapat di samping perkara-perkara yang tidak boleh
    berbeza pendapat tadi. Semoga dengan ini setiap orang Muslim itu mengetahui
    di mana tempat-tempat yang ia boleh berbeza dan tidak merasa ganjil bila
    berhadapan dengan perbezaan pendapat seperti itu.
    Al-Mursyidul Am dalam penyusunan kitab-kitabnya adalah benar dan
    menepati sebagaimana yang telah diajarkan oleh Rasulullah s.a.w. Walaupun
    demikian kita mesti ingat bahawa tidak ada orang yang maksum melainkan
    Rasul-rasulnya (a.s.).
    Kita berpesan kepada ahli-ahli Ikhwan agar membaca dan mengulangngulang
    buku ini sehingga ia bersebati dengan mereka. Kemudian apa-apa yang
    telah diketahui dan difahami daripada ajaran-ajaran Islam tersebut hendaklah
    diamalkan. Amalan itu pula hendaklah amalan yang membentuk jiwa dan
    membina peribadi dalam suasana Islam; kerana beramal dalam pembentukan
    peribadi adalah cara yang dapat membentuk jiwa. Inilah jalan yang dilalui oleh
    para sahabat Rasulullah yang mulia di mana mereka beramal dengan apa yang
    diketahui. Semoga Allah swt. memberikan hidayahNya, meredhai dan
    memberikan pertolonganNya kepada semua ahli-ahli Ikhwanul Muslimin
    sehingga mereka teguh berkhidmat untuk agamaNya, dan semoga Allah
    mencucuri rahmatNya kepada Al-Mursyid dengan petunjuk dan kebaikan dan
    cintakan pengorbanan dan jihad.
    Usul Dua Puluh
    As-Syahid Hasan Al-Bana 3
    USUL DUAPULUH
    (USUL ISYRIN) DAN KETERANGANNYA
    ASAS PERTAMA:
    Islam adalah menyeluruh, mencakup semua bidang hidup; Islam adalah
    negara dan watan atau pemerintah dan ummat. Akhlak dan kekuatan atau
    rahmat dan keadilan. Pengetahuan dan undang-undang atau ilmu dan
    kehakiman. Kebendaan dan harta atau usaha dan kekayaan. Jihad dan dakwah
    atau tentera dan fikrah. Akidah yang benar dan ibadat yang sah.
    1.1 Keterangan:
    Islam adalah agama Allah yang kekal, bersifat umum dan menyeluruh
    kerana Islam diturunkan untuk semua manusia, ini jelas dibuktikan oleh firman
    Allah:
    وَمَا أَرْسَلْنَاكَ إِلَّا آَافَّةً لِّلنَّاسِ بَشِيرًا وَنَذِيرًا وَلَكِنَّ أَآْثَرَ النَّاسِ لَا يَعْلَمُونَ
    (28)
    “Dan kami tidak mengutuskan kamu melainkan kepada ummat manusia seluruhnya
    sebagai pembawa berita gembira dan sebagai pemberi ingat”. (S 34: 28)
    Menyeluruh kerana Islam menghukum seluruh urusan hidup manusia,
    menghukum segala sesuatu yang dilakukan oleh manusia dan perkara yang
    bersangkut dengan apa yang mereka lakukan. Ini dibuktikan oleh firman Allah:
    ( مَّا فَرَّطْنَا فِي الكِتَابِ مِن شَيْءٍ ( 38
    “Tiadalah kami alpakan sesuatu pun di dalam Al-Kitab” (S 6:38)
    dan firman Allah:
    ( وَنَزَّلْنَا عَلَيْكَ الْكِتَابَ تِبْيَانًا لِّكُلِّ شَيْءٍ ( 89
    “Untuk menjelaskan segala sesuatu”(S 16:89)
    Di atas dasar sifat-sifat Islam yang tetap dan tiada berubah inilah Al-
    Mursyid Hasan Al-Banna Rahimahullah telah berbicara dalam asas yang
    pertama ini untuk menjelaskan sebahagian dari perkara-perkara yang
    terkandung dalam Islam. Penjelasan yang dibuat oleh Al-Mursyid ini
    Usul Dua Puluh
    As-Syahid Hasan Al-Bana 4
    diperkuatkan lagi oleh Al-Quran, yang mana di dalam Al-Quran kita dapati
    ayat-ayat yang bersangkutan dengan hukum, ayat-ayat yang bersangkutan
    dengan sembahyang, ayat-ayat yang bersangkutan dengan mu’amalat,
    kehakiman dan seterusnya.
    1.2 Islam adalah negara:
    Islam adalah negara, sebagaimana yang diterangkan oleh Mursyid adalah
    bermaksud bahawa Islam telah menyentuh hukum-hukum yang menitik
    beratkan persoalan negara. Islam bukanlah terbatas dalam lingkungan
    hubungan manusia dengan Allah, malah Islam juga menyusun hubungan antara
    sesama manusia, hubungan individu dengan jamaah, hubungan jamaah dengan
    jamaah yang lain. Jamaah ini pula memilih suatu sistem siasah yang didokong
    oleh negara, manakala negara pula mempunyai seorang ketua yang dikenal:
    dalam istilah fiqah sebagai imam atau khalifah. Islam telah menerangkan asas
    bagi sebuah negara, cara memilih khalifah, menerangkan hak individu terhadap
    negara, demikian juga hak negara terhadap individu. Dalam zaman moden ini
    kajian dan perbincangan yang lengkap dalam persoalan negara dan
    hubungannya dengan individu adalah dibincangkan dalam undang-undang
    perlembagaan dan undang-undang perlembagaan adalah merupakan salah satu
    dari cabang undang-undang.
    Negara (daulah) menurut pandangan Islam adalah negara fikrah, fikrah
    Islamiah. Oleh itu daulah dalam Islam adalah daulah fikrah, bukan qaumiah,
    bukan jenis dan bukan iklim.
    Ketua negara dipilih melalui orang-orang Islam sesuai dengan syaratsyarat
    tertentu. Syarat-syarat ini tersimpul dalam dua sifat: kemampuan dan
    amanah. Tujuan dan perlantikan ketua negara ialah untuk melaksanakan syariat
    dan membimbing manusia untuk melakukannya.
    Kedudukan dan peranan individu dalam negara Islam amatlah menonjol
    dan berfungsi, tidak dipendap dan diabaikan. Individu adalah
    bertanggungjawab terhadap perjalanan negara agar tidak menyeleweng dan
    bertanggungjawab terhadap ketua negara agar beliau menunaikan
    kewajipannya. Atas dasar ini, individu adalah berhak mengawasi, memberi
    nasihat, memberi petunjuk dan mengkritik. Manakala pihak negara pula adalah
    bertanggungjawab terhadap individu, bertanggungjawab dalam memberikan
    jaminan hidup yang mulia kepada individu.
    Usul Dua Puluh
    As-Syahid Hasan Al-Bana 5
    1.3 Islam adalah watan:
    Islam adalah watan, sebagaimana yang diterangkan oleh Al-Mursyid
    adalah bermaksud bahawa Islam telah menerangkan pengertian watan, dan
    watan bagi seorang muslim ialah semua negara Islam (Darul Islam). Yang
    dimaksudkan dengan negara Islam pula ialah: seluruh iklim yang dialami oleh
    orang Islam, kekuasaan dalam iklim tersebut adalah di tangan orang Islam dan
    mereka melaksanakan hukum-hukum Islam dalam iklim itu. Tiap-tiap individu
    muslim adalah berkewajipan mempertahankan dan menghalang musuh dari
    merampas Darul Islam. Kewajipan ini adalah merupakan hak sebuah Darul
    Islam terhadap seoang Muslim.
    1.4 Islam adalah ummat:
    Ummat yang dimaksudkan oleh Al-Mursyid di sini ialah suatu jamaah
    manusia yang disatukan oleh suatu ikatan. Ikatan ini menjadikan mereka suatu
    jamaah yang berbeza dari jamaah-jamaah lain, bersatu dan bertaut antara sesama
    mereka dan ingin hidup bersama dengan penuh harmoni.
    Islam membangunkan ummat ini di atas asas aqidah Islamiah. Aqidah
    adalah ikatan yang paling kuat dan abadi. Setelah manusia terjalin dalam ikatan
    aqidah Islamiah, perbezaan jenis, bahasa atau iklim tidak lagi menjadi suatu hal
    yang penting. Dengan aqidah Islamiah sahaja sudah cukup untuk membentuk
    suatu ummat. Sesuatu yang lain dari aqidah Islamiah tidak akan mampu untuk
    membina suatu ummat. Dalam Al-Quran Allah berfirman:
    ( إِنَّمَا الْمُؤْمِنُونَ إِخْوَةٌ ( 10
    “Sesungguhnya orang-orang Mukmin itu bersaudara.” (S 49:10).
    FirmanNya lagi:
    ( إِنَّ هَذِهِ أُمَّتُكُمْ أُمَّةً وَاحِدَةً وَأَنَا رَبُّكُمْ فَاعْبُدُونِ ( 92
    “Sesungguhnya inilah ummat kamu, ummat yang satu, dan Aku Tuhan kamu, maka
    sembahlah Aku. “(S 21:92)
    1.5 Islam adalah akhlak.
    Islam adalah akhlak. Sebagaimana yang diterangkan oleh Al-Mursyid
    adalah bermaksud bahawa Islam mengambil berat soal akhlak. Pengambilan
    berat Islam terhadap akhlak amatlah jelas, kerana Al-Quran telah menyebutkan
    akhlak-akhlak yang baik, iaitu akhlak yang menjadi sifat-sifat orang mukmin.
    Usul Dua Puluh
    As-Syahid Hasan Al-Bana 6
    Al-Quran menyebutkan sifat-sifat ini dengan cara memuji, menyukai dan
    menyeru agar berakhlak dengan sifat-sifat tersebut. Al-Quran telah memuji
    Rasulullah s.a.w. kerana akhlaknya yang tinggi, firman Allah:
    ( وَإِنَّكَ لَعَلى خُلُقٍ عَظِيمٍ ( 4
    “Dan sesungguhnya kamu benar-benar berbudi-pekerti yang agung”. (S 68:4)
    Dalam hadis yang mulia disebutkan:
    انما بعثت لأ تمم م** ره الأ خلاق
    ‘Saya (rasul) hanyalah diutuskan untuk menyempurnakan akhlak yang mulia’
    Dan diriwayatkan dari Aisyah (r.a), sewaktu beliau menerangkan akhlak
    Rasulullah s.a.w. Beliau telah berkata:
    خلقه القران
    ‘Akhlak Rasulullah ialah Al-Quran’.
    Akhlak adalah mempunyai kedudukan yang menonjol dalam dakwah
    ikhwan dan ikhwan sentiasa mewajibkan diri mereka agar berakhlak dengan
    akhlak yang dituntut oleh Islam. Atas dasar ini amatlah salah mereka yang
    mengatakan bahawa, oleh kerana melihatkan ikhwan amat menitik beratkan
    soal-soal umum, seruan untuk berakhlak tinggi dan mulia adalah bertentangan
    dengan dasar ikhwan. Mereka yang menganggap demikian adalah salah kerana
    akhlak adalah merupakan sebahagian dari dakwah Islam. Amatlah tidak layak
    bagi ikhwan mengabaikan sesuatu yang dibawa oleh Islam. Selain dari itu
    kesempurnaan amal adalah bergantung kepada kesempurnaan maknawi (batin)
    dan akhlak yang tinggi dan mulia adalah tergolong dalam pengertian maknawi
    yang akan membuahkan amal yang saleh. Adalah sia-sia kalau kita hanya
    memperbaiki lahiriah manusia dan menuntut mereka supaya melakukan amal
    saleh sedangkan kita membiarkan batinnya menjadi mangsa kepada akhlak yang
    keji. Oleh yang demikian akhlak sepatutnya mendapat perhatian berat dan jiwa
    haruslah dididik dengan akhlak yang mulia.
    Akhlak tidak harus dibataskan dalam lingkungan sifat-sifat mulia yang
    telah diketahui umum seperti berbicara dengan lemah-lembut, manis muka dan
    rendah diri. Malah medan akhlak amatlah luas sebagaimana yang telah
    digambarkan oleh Aisyah sewaktu menerangkan akhlak Rasulullah s.a.w.
    ‘Akhlaknya adalah Al-Quran. Oleh yang demikian segala sifat-sifat yang mulia
    yang dituntut oleh Al-Quran adalah termasuk dalam pengertian akhlak. SifatUsul
    Dua Puluh
    As-Syahid Hasan Al-Bana 7
    sifat sabar, tetap pendirian, tabah, mulia diri, benar, menunaikan janji, tinggi
    himmah, ikhlas dan sifat-sifat yang lain adalah termasuk dalam akhlak yang
    tinggi dan mulia. Sifat-sifat yang bertentangan dengan sifat-sifat yang tersebut
    seperti keluh-kesah, hilang pertimbangan, ragu-ragu, munafik, hina-dina, dusta,
    penipu, riak, dan sifat-sifat keji yang lain adalah dituntut supaya ditinggalkan,
    dan membersihkan diri daripadanya. Apabila diri telah bersih dari akhlak yang
    keji ini dan apabila diri telah terhias dengan akhlak yang tinggi dan mulia,
    seorang Islam akan mempunyai peribadi yang kuat, padu, mengutamakan yang
    baik, berpengaruh dalam hidup dan tabah dalam menghadapi kebatilan.
    1.6 Islam adalah kekuatan:
    Islam adalah kekuatan. Sebagaimana yang diterangkan oleh Mursyid
    adalah bermaksud bahawa Islam menyeru kepada kekuatan. Seorang Islam
    tidak lemah dan beku.
    Pada hakikatnya, Islam memandang berat soal kekuatan dan dengan
    terus terang menuntut agar mencari sebab-sebab yang membawa kepada
    kekuatan, firman Allah :
    (S وَأَعِدُّواْ لَهُم مَّا اسْتَطَعْتُم مِّن قُوَّةٍ ( 8:60
    ‘Dan siapkanlah apa saja kekuatan yang kamu sanggupi’. (S 8:60)
    Rangkaikata Al-Quran ini datang dalam suatu bentuk yang sangat
    menarik dan umum, mencakup seluruh jenis kekuatan, sama ada kekuatan itu
    boleh dicapai semasa turunnya Al-Quran atau pada masa-masa kebelakangan.
    Tuntutan persediaan kekuatan dalam ayat ini adalah merupakan satu tuntutan
    wajib. Oleh yang demikian ummat Islam adalah wajib menyediakan sebab-sebab
    untuk menjadi kuat sedaya mampu, sesuai dengan masa dan tempat.
    Kekuatan tidaklah terbatas kepada kekuatan senjata, malah melewati
    batas ini hingga merangkumi semua perkara yang boleh menjadikan seorang
    Islam itu kuat, seperti ilmu pengetahuan, kekayaan, perusahaan dan lainnya.
    Apabila tiap-tiap Muslim itu kuat, ummat Islam secara keseluruhan akan
    menjadi kuat.
    Oleh kerana untuk mencari dan mencapai kekuatan di zaman moden ini
    memerlukan kepada daya usaha, ilmu pengetahuan; menyediakan pelbagai
    bentuk, cara dan wasilah; mempelajari segala jenis perusahaan dan berbagai
    jenis ilmu seperti ilmu kimia dan fizik. Ini meliputi bidang mendirikan fabrik
    dan industri, melakukan percubaan-percubaan dan mempelajari ilmu
    pengetahuan yang telah dicapai oleh orang bukan Islam dalam bidang
    Usul Dua Puluh
    As-Syahid Hasan Al-Bana 8
    kebendaan. Oleh kerana pencapaian kekuatan adalah bergantung kepada
    perkara-perkara ini, maka kita mengatakan bahawa mempelajari perkaraperkara
    tersebut adalah menjadi fardhu kifayah kepada ummat Islam. Dengan
    kata lain haruslah ada di kalangan ummat Islam suatu bilangan yang cukup
    untuk menunaikan tanggungjawab mencari sebab-sebab yang membawakan
    kekuatan yang seharusnya ada pada ummat Islam. Hal ini kita katakan sesuai
    dengan kaedah fikah yang mengatakan:
    مالايتم الواجبمالايتم الواجب إلابه فهو واجب
    ‘Bila kesempurnaan sesuatu yang wajib terhenti kerana wujudnya suatu perkara yang
    lain, maka perkara tersebut adalah juga wajib’.
    Selain dari itu kekuatan jiwa, anggota dan kekuatan akal adalah termasuk
    dalam pengertian kekuatan yang harus ada pada ummat Islam. Oleh yang
    demikian tiap tiap Muslim wajiblah mencari dan melakukan perkara-perkara
    yang dapat memberikan kekuatan kepada beliau. Kekuatan jiwa dapat dicapai
    dengan iman; kekuatan anggota dapat dicapai dengan senaman, menunggang
    dan lainnya, kekuatan akal pula dicapai dengan ilmu. Lantaran inilah Mursyid
    telah mewasiatkan beberapa perkara yang dapat memberi kekuatan jiwa, badan
    dan akal saudara. Saudara haruslah menyedari bahawa kebenaran memerlukan
    kekuatan yang dapat mempertahankannya. Ini adalah sunnah Allah dalam
    hidup. Lantaran itu Islam tidak mengabaikan soal kekuatan malah menuntutnya
    demi untuk menjaga dan mempertahankan kebenaran yang dibawanya.
    Jika kita mengatakan bahawa menyediakan kekuatan itu suatu perkara pasti dan
    wajib pada masa silam, maka kepastian dan kewajipan itu lebih penting dan
    menonjol di zaman moden ini.
    Kerana ummat Islam hari ini tidak ubah seperti sekeping serpihan roti
    yang dikerumuni oleh semut. Bangsa-bangsa dan ummat yang mengerumuni
    ummat Islam ini tidak akan dapat diusir dan disingkirkan kecuali dengan
    kekuatan dan kita jamaah Ikhwan Muslimun sebagai duat (pendakwah) kepada
    jalan Allah, sebagai barisan depan bagi ummat yang beriman, barisan yang ingin
    menyedarkan ummat Islam, amat memerlukan kekuatan yang membolehkan
    kita mencapai matlamat ini. Kekuatan kita ini haruslah terjelma dalam bentuk
    kekuatan persediaan, iman, ilmu dan kekuatan tanzim (organisasi). Selagi
    kekuatan ini tidak dapat mengatasi kekuatan jamaah-jamaah yang bathil kita
    tidak akan dapat mencapai matlamat kita. Oleh yang demikian kita haruslah
    mempertanggungjawabkan diri kita masing-masing untuk mewujudkan
    kekuatan ini dan Allah akan menolong kita jika kita berusaha mencarikan sebabsebab
    yang membawakan kepada kekuatan ini.
    Usul Dua Puluh
    As-Syahid Hasan Al-Bana 9
    1.7 Islam adalah rahmat.
    Rahmat yang dimaksudkan oleh Mursyid di sini ialah perasaan lemahlembut
    dalam hati yang mendorong manusia untuk menolong orang-orang
    lemah dan berhajat, atau memaafkan orang yang tersilap, tidak melakukan
    tindak-balas terhadap perbuatan jahat orang lain dan merasakan simpati di atas
    bencana yang menimpa orang lain. Sifat-sifat ini akan merupakan akhlak yang
    tinggi jika digunakan pada tempat yang sewajarnya. Sifat rahmat dan belas
    kasihan hanyalah wujud dan berfungsi sewaktu ianya dapat menolong
    pelaksanaan hukum-hukum Allah. Dalam menghukumkan mereka yang
    melakukan jenayah zina Allah berfirman:
    الزَّانِيَةُ وَالزَّانِي فَاجْلِدُوا آُلَّ وَاحِدٍ مِّنْهُمَا مِئَةَ جَلْدَةٍ وَلَا تَأْخُذْآُم بِهِمَا
    ( رَأْفَةٌ فِي دِينِ اللَّهِ ( 24
    ‘Sebatlah lelaki dan perempuan yang melakukan zina seratus rotan. Janganlah belas
    kasihan kepada keduanya mencegah kamu dari (menjalankan) agama Allah.” (S. 24:2)
    Demikianlah juga pada hukum-hukum yang lain. Perasaan rahmat dan
    belas kasihan tidak seharusnya diberikan kepada musuh Allah, musuh yang
    menjadi batu penghalang di jalan Allah sekalipun mereka itu terdiri dari
    keluarga yang hampir. Lantaran inilah kita lihat para sahabat yang mulia telah
    memerangi ayah, bapa saudara, anak saudara dan keluarga mereka yang akrab
    dalam peperangan Badar, Uhud, Khandak kerana mereka musuh Allah yang
    menjadi batu penghalang di jalan Allah.
    Perbuatan seseorang yang menyakitkan kita adalah digalakkan supaya
    dimaafkan. Kemaafan yang diberikan oleh seseorang sedangkan beliau berupaya
    melakukan tindakbalas adalah dianggap sebahagian daripada rahmat. Rahmat
    dan belas kasihan haruslah diberikan kepada mereka yang lemah, miskin,
    mereka yang terpisah dari keluarga, orang-orang sakit, orang tua dan orangorang
    yang berhajat kepada bantuan dan pertolongan. Perasaan rahmat dan
    belas kasihan haruslah wujud di kalangan Ikhwan Muslimin sewaktu mereka
    membentuk masyarakat Islam dan berusaha mencorakkannya dengan corak
    Islam. Perasaan ini haruslah wujud di kalangan mereka baik secara diam-diam
    atau terang-terangan, tetapi kita lebih mengutamakan secara diam diam.
    1.8 Islam adalah keadilan
    Keadilan yang dimaksudkan oleh Mursyid di sini ialah memberikan hak
    kepada mereka yang berhak dengan tidak berlaku sebarang kekurangan, kerana
    Usul Dua Puluh
    As-Syahid Hasan Al-Bana 10
    keadilan wajib diberikan kepada semua insan, baik Muslim atau kafir, musuh
    atau kawan, keluarga atau bukan keluarga. Allah berfirman:
    وَلاَ يَجْرِمَنَّكُمْ شَنَآنُ قَوْمٍ عَلَى أَلاَّ تَعْدِلُواْ اعْدِلُواْ هُوَ أَقْرَبُ لِلتَّقْوَى
    “Dan jangan kebencian terhadap sesuatu kaum mendorong kamu untuk berlaku tidak
    adil. Berlaku adillah kerana adil itu lebih dekat kepada takwa.” (S 5:8)
    Keadilan akan berlaku melalui hukuman dan kehakiman, juga berlaku
    dengan pujian, sanjungan, celaan, kritik dan kecaman. Keadilan boleh berlaku
    dalam keadaan redha atau marah. Bukanlah adil jika saudara berlaku kejam
    sewaktu saudara menghukum antara dua orang, saudara juga tidak berlaku adil
    sewaktu saudara berlebihan memuji orang yang tidak berhak menerima separuh
    daripada pujian yang saudara berikan. Bukanlah adil jika saudara berlebihan
    mengecam seorang yang tidak berhak menerima satu persepuluh dari kecaman
    saudara. Bukanlah adil jika saudara memuji semasa suka dan mengeji semasa
    benci. Bukanlah adil jika saudara berlaku kejam terhadap mereka yang bukan
    keluarga saudara atau musuh yang menyakiti saudara, sedang saudara menutup
    pandangan dari perbuatan keluarga, kawan dan orang yang berlaku baik kepada
    saudara.
    1.9 Islam adalah pengetahuan.
    Islam adalah pengetahuan sebagaimana yang dikatakan oleh Mursyid
    adalah bermaksud bahawa menuntut ilmu pengetahuan yang memberi manfaat
    kepada kita dengan Qadar yang mencukupi adalah sebahagian dari ajaran Islam.
    Islam tidak melarang seseorang muslim meluaskan ilmu pengetahuannya tentang
    kejadian alam, perusahaan dan pelbagai ilmu kebendaan yang lain yang
    termasuk dalam pengertian pengetahuan. Pengetahuan yang dapat menjadi
    bekalan manusia dalam usaha memajukan bumi dan menggunakan
    kekayaannya dengan baik; pengetahuan yang dapat menolong manusia dalam
    membongkar rahsia alam yang tersembunyi. Tetapi sewaktu manusia meluaskan
    ilmunya dalam perkara-perkara tadi beliau haruslah mengingati Allah yang
    memberikan akal dan fikiran yang waras kepadanya, Allah menjadikan alam ini
    dalam keadaan mudah digunakan manusia. Pengetahuan yang diperolehinya
    haruslah bertujuan mencari kebajikan dan keredhaan Allah.
    1.10 Islam adalah undang-undang
    Islam adalah undang-undang sebagaimana yang diterangkan oleh
    Mursyid adalah bermaksud bahawa Islam telah membawa hukum-hukum
    (undang-undang) untuk mengatur hubungan individu antara sesama mereka.
    Islam telah menaskan hukum-hukum dan balasan terhadap mereka yang
    Usul Dua Puluh
    As-Syahid Hasan Al-Bana 11
    melanggar undang-undang tersebut, sama ada hukum dan balasan itu bersifat
    civil yang dilaksanakan ke atas harta atau perbuatan jenayah yang dilaksanakan
    ke atas anggota penjenayah terhadap kebebasan atau hartanya.
    Undang-undang Islam merangkumi pelbagai sudut hubungan antara
    sesama manusia. Oleh yang demikian tidaklah harus bagi seseorang Islam
    meninggalkan undang-undang Islam dan menggantikannya dengan undangundang
    lain. Sesungguhnya ummat Islam hari ini telah meninggalkan undangundang
    Islam dan melaksanakan undang-undang asing. Undang-undang hanya
    dilaksanakan dalam bidang yang sempit, hanya terbatas dalam undang-undang
    kekeluargaan, malah bidang yang sempit ini pun telah mula dinodai oleh
    tangan-tangan yang berdosa dengan melakukan perubahan dan pindaan.
    1.11 Islam adalah ilmu
    Ilmu yang dimaksudkan oleh Mursyid ialah makrifat dan mengenali
    hakikat sesuatu dengan tepat sebagaimana kenyataan, mengetahui sesuatu yang
    diturunkan Allah, mengetahui tujuan manusia diwujudkan dan kehidupan
    akhirat yang mengakhiri kehidupan manusia.
    Ilmu yang paling tinggi dan mulia kedudukannya ialah mengenal Allah
    dan mengenal Islam yang diturunkan kepada Muhammad s.a.w. Dengan
    mengenal Allah dan Islam seseorang Islam akan mengenal tuhannya, rasulnya,
    agamanya dan ajaran yang terkandung dalam agama tersebut. Peringkat ini
    disusuli pula oleh ilmu yang bersangkutan dengan urusan hidup yang pelbagai
    bentuk. Islam memandang tinggi kedudukan ilmu dan ulamak, memberikan
    kedudukan yang tinggi kepada ulamak, dan tidak menyamakan kedudukan
    mereka dengan orang lain. Dalam Al-Quran disebutkan:
    شَهِدَ اللّهُ أَنَّهُ لاَ إِلَهَ إِلاَّ هُوَ وَالْمَلاَئِكَةُ وَأُوْلُواْ الْعِلْمِ
    “Allah mempersaksikan bahawa tiada tuhan melainkan Dia, yang menegakkan keadilan,
    para malaikat dan orang-orang yang berilmu”. (S 3:18)
    Firman Allah lagi:
    قُلْ هَلْ يَسْتَوِي الَّذِينَ يَعْلَمُونَ وَالَّذِينَ لَا يَعْلَمُونَ
    “Adakah sama orang yang berilmu dengan orang yang tidak berilmu”. (S 39:9)
    Orang yang berilmu haruslah menggunakan ilmunya hanya semata-mata
    mencari keredhaan Allah. Secara sedar dan insaf beliau haruslah membersihkan
    Usul Dua Puluh
    As-Syahid Hasan Al-Bana 12
    diri dan yakin bahawa apa yang diketahuinya amatlah sedikit berbanding
    dengan apa yang tidak diketahuinya. Allah berfirman:
    وَمَا أُوتِيتُم مِّن الْعِلْمِ إِلاَّ قَلِيلاً
    “Dan tidaklah kamu diberi ilmu kecuali sedikit”. (S 17:85)
    dan beliau haruslah menambah lagi ilmu pengetahuannya. Firman Allah:
    وَقُل رَّبِّ زِدْنِي عِلْمًا
    “Katakanlah, Ya Tuhanku tambahkanlah kepadaku ilmu pengetahuan. “(S 20:114)
    1.12 Islam adalah kehakiman
    Islam adalah kehakiman, sebagaimana yang telah disebutkan oleh Al-
    Mursyid, adalah bermaksud bahawa salah satu dari manhaj (method) Islam ialah
    menghukum antara sesama manusia, kerana manusia amat memerlukan seorang
    hakim yang dapat menghukum dan menyelesaikan perselisihan mereka serta
    dapat mengembalikan hak kepada yang ampunya hak.
    Sebagai kesimpulan dalam masalah kehakiman ini dapatlah kita katakan
    bahawa Islam telah menganggap masalah kehakiman sebagai fardhu, lantaran
    inilah kita lihat bahawa Rasulullah s.a.w telah melantik kadhi-kadhi (hakim)
    untuk bertugas di tempat-tempat yang jauh dari Madinah. Kadhi atau hakim
    Muslim ini disyaratkan mempunyai pengetahuan yang luas tentang hukumhukum
    Islam. Atas dasar ini kita lihat bahawa salah satu dari syarat kelayakan
    seseorang hakim ialah kemampuannya untuk melakukan ijtihad di samping
    beliau mestilah beragama Islam, kerana tugas menghukum adalah termasuk
    dalam pengertian wilayah dan sultan. Orang kafir tidak layak dan tidak berhak
    menjadi wali kepada orang Islam. Dalam hubungan ini Allah berfirman:
    وَلَن يَجْعَلَ اللّهُ لِلْكَافِرِينَ عَلَى الْمُؤْمِنِينَ سَبِيلاً
    “Dan Allah tidak sekali-kali memberi jalan kepada orang-orang kafir untuk memerintah
    orang-orang yang beriman”. (S 4:141)
    Hakim yang Muslim mestilah menghukum menurut hukum-hukum
    Islam dan haram dengan hukum-hukum yang lain. Sewaktu beliau menghukum
    menurut undang-undang Islam, beliau haruslah hati-hati dan teliti, berusaha
    sedaya daya untuk melaksanakan keadilan. Seandainya beliau betul dan tepat
    Usul Dua Puluh
    As-Syahid Hasan Al-Bana 13
    dalam menghukum beliau akan dikurniakan dengan dua ganjaran, tetapi
    seandainya beliau tersilap atau tersalah beliau akan diberikan satu ganjaran.
    1.13 Islam adalah kebendaan atau usaha dan kekayaan
    Dengan ini Al-Mursrjd bermaksud bahawa Islam tidak mencuaikan soalsoal
    kebendaan. Islam mengambil berat soal-soal rohani dan juga soal-soal
    kebendaan, tetapi seorang Muslim haruslah mengawasi hatinya agar ikhlas
    kepada Allah, beliau tidak seharusnya diperhambakan oleh kebendaan
    sekalipun kebendaan itu merupakan kekayaan yang tinggi menggunung.
    Muslim berhak melakukan kerja-kerja yang mendatangkan penghasilan dengan
    syarat kerja-kerja yang dilakukan itu halal, tidak diharamkan syariat. Beliaulah
    yang berhak menerima hasil usaha dari penat lelahnya, kerana milik
    perseorangan adalah dihormati dalam Islam. Milik perseorangan tidak harus
    dicerobohi atau dirampas.
    Di samping itu Muslim haruslah mengeluarkan apa yang telah
    diwajibkan Allah ke atas miliknya seperti zakat, dan nafkah yang telah
    disyariatkan. Atas dasar ini Muslim tidaklah ditegah mencari kekayaan, malah
    pada dasarnya kekayaan adalah menjadi tujuan setiap usaha yang dilakukan
    manusia. Bila seorang Muslim yang mempunyai kekayaan bertaqwa dan
    menunaikan kewajipan yang telah difardhukan Allah beliau adalah tergolong ke
    dalam golongan wali-wali Allah; yang benar-benar bertaqwa kepada Allah. Ilmu
    fiqah telah membincangkan masalah: Manakah yang lebih baik antara si fakir
    yang sabar atau si kaya yang bersyukur. Sebahagian ahli fikah berpendapat
    golongan pertamalah yang lebih baik. Segolongan yang lain berpendapat
    golongan kedualah yang lebih baik. Tetapi hakikat yang sebenarnya, yang
    terbaik dari kedua-dua golongan ini ialah mereka yang lebih bertaqwa kepada
    Allah.
    Saudara Muslim tidak selayaknya bersikap zahid dengan mengelak diri
    daripada melakukan kerja-kerja yang mendatangkan pendapatan dengan alasan
    zahidkan dunia dan untuk menumpukan sepenuh masa dalam ibadat khusus
    kerana hakikat zahid yang sebenarnya adalah bertahta dalam hati, bukan pada
    anggota zahir. Ibadat tidak bertentangan dengan bekerja dan berusaha, malah
    bekerja dan melakukan perusahaan yang halal adalah sebahagian dari ibadat.
    Dalam hadis ada dinyatakan:
    اليدالعليا خيرمناليدالسفل
    ‘Tangan yang di atas (memberi) lebih baik dari tangan yang di bawah (menerima)’.
    Manusia tidak akan dapat memberikan sesuatu kecuali beliau
    mempunyai kekayaan, dan kekayaan hanyalah dapat dicapai melalui
    Usul Dua Puluh
    As-Syahid Hasan Al-Bana 14
    perusahaan. Selain dari itu adalah menjadi kewajipan kepada negara membantu
    Muslim dalam mendapatkan pekerjaan dengan menyediakan kemudahan dan
    memberikan bantuan kepada beliau.
    1.14 Islam bererti jihad.
    Islam adalah jihad, sebagaimana yang diterangkan oleh Al-Mursyid
    adalah bermaksud bahawa Islam telah mewajibkan jihad. Hakikat jihad adalah
    mengorbankan seluruh tenaga pada jalan Allah, sekalipun sesuatu yang
    dikorbankan itu merupakan darah yang ditumpahkan dalam medan perang.
    Jihad tidaklah terbatas pada pengorbanan jiwa sahaja, malah termasuk juga
    pengorbanan harta benda, jihad pena dan lidah.
    Muslim menunaikan jihad secara peribadi, juga menunaikannya sebagai
    anggota dalam jamaah; umpamanya beliau menjadi anggota dalam jamaah
    Ikhwan Muslimin. Sewaktu beliau menunaikan jihad sebagai anggota dalam
    jamaah beliau haruslah menyelaraskan jihadnya dengan langkah-langkah
    jamaah, sehingga dengan penyelarasan ini matlamat jihad secara jamaah yang
    dilakukan oleh lkhwan akan tercapai.
    Ummat Islam hari ini telah mengenepikan dan menjauhkan diri dari
    jihad, sedangkan jihad pada hari ini adalah menjadi fardhu ‘ain atas tiap-tiap
    ummat Islam, kerana sebahagian besar dari negara-negara Islam telah dirampas
    dan diceroboh oleh golongan kafir. Umumnya Islam hari ini dalam keadaan
    kelemahan dan kehinaan yang menuntut supaya ummat Islam berjihad pada
    jalan Allah demi membebaskan ummat Muslimin daripada kelemahan dan
    kehinaan, juga membetulkan kegelinciran mereka dari landasan Islam.
    Tegaknya sebuah negara yang benar-benar Islam adalah merupakan suatu
    wasilah yang penting untuk melaksanakan tuntutan Islam. Menegakkan sebuah
    negara yang seperti ini adalah menjadi matlamat Ikhwan. Oleh kerana matlamat
    ini dan matlamat Islamiah yang lainnya, maka Ikhwan Muslimkin hari ini
    mengorbankan seluruh tenaga mereka.
    1.15 Islam adalah dakwah
    Islam juga mewajibkan Muslim melakukan dakwah, menyeru kepada
    Islam melalui wasilah yang dihalalkan syariat seperti penulisan, ceramah,
    perbicangan, melakukan pengembaraan atau rombongan dan lainnya. Wasilah
    yang paling penting dan berkesan dalam dakwah ialah dengan cara seorang
    Muslim mencorakkan dirinya dengan corak Islamiah yang membolehkan beliau
    menyeru manusia lain kepada Islam, kerana mereka yang diseru dapat melihat
    pada dirinya suatu contoh yang hidup dengan nilai-nilai Islam.
    Usul Dua Puluh
    As-Syahid Hasan Al-Bana 15
    Dunia Islam telah lama kehilangan contoh-contoh manusia Islamiah ini,
    lantaran itulah maka salah satu dari asas-asas dakwah Islamiah ialah menitikberatkan
    soal-soal tarbiyah dan membentuk individu Muslim semoga dengan ini
    Ikhwan dapat menyediakan contoh-contoh Islamiah yang hidup. Kemudian
    menyebarkan contoh-contoh tersebut ke dalam masyarakat dengan cara menarik
    pandangan masyarakat kepada contoh-contoh itu agar mereka dapat melihat
    bagaimana Islam mencorakkan manusia dan menjadikannya sebagi cahaya yang
    bersinar di tengah-tengah masyarakat manusia. Berdakwah menyeru kepada
    Islam adalah menjadi kewajipan tiap-tiap Muslim.
    Firman Allah:
    قُلْ هَذِهِ سَبِيلِي أَدْعُو إِلَى اللّهِ عَلَى بَصِيرَةٍ أَنَاْ وَمَنِ اتَّبَعَنِي وَسُبْحَانَ اللّ هِ
    وَمَا أَنَاْ مِنَ الْمُشْرِآِينَ
    “Katakanlah: ‘Inilah jalan (agama) ku, aku dan orang-orang yang mengikutkan menyeru
    (kamu) kepada Allah dengan hujah yang nyata. Maha suci Allah, dan aku tidak termasuk
    ke dalam golongan orang musyrik’. “ (S 12: 108)
    Selain dari itu, sebahagian dari kewajipan dalam Islam ialah menegakkan
    jamaah yang berdakwah kepada jalan Allah, jamaah yang dapat menyatukan
    pendakwah-pendakwah, agar dengan penyatuan ini kesan dari pengaruh
    mereka akan lebih besar dan berfungsi dalam kehidupan manusia. Firman Allah:
    وَلْتَكُن مِّنكُمْ أُمَّةٌ يَدْعُونَ إِلَى الْخَيْرِ وَيَأْمُرُونَ بِالْمَعْرُوفِ وَيَنْهَوْنَ
    عَنِ الْمُنكَرِ وَأُوْلَئِكَ هُمُ الْمُفْلِحُونَ
    “Dan hendaklah ada di antara kamu segolongan yang menyeru kepada kebajikan,
    menyuruh kepada yang maaruf dan mencegah dari yang mungkar, merekalah orang yang
    beruntung”. (S 3:104)
    Atas dasar inilah jamaah Ikhwan Muslimin tegak demi menyahut perintah Allah
    dan menyeru kepada jalanNya.
    1.16 Islam adalah ketenteraan
    Islam adalah ketenteraan, sebagaimana yang telah dimaksudkan oleh
    Mursyid adalah bermaksud bahawa ketenteraan adalah sebahagian dari tandatanda
    lahir bagi persediaan bagi menghadapi jihad. Tentera adalah satu-satunya
    wasilah yang paling kuat.
    Usul Dua Puluh
    As-Syahid Hasan Al-Bana 16
    Adalah menjadi kenyataan bahawa menyediakan kekuatan tentera adalah
    memerlukan kepada perajurit, bekalan dan senjata. Oleh yang demikian tiap-tiap
    individu ummat Islam haruslah mendapat didikan ketenteraan baik dari sudut
    disiplin, ketaatan, membiasakan mereka menanggung kesukaran, hidup yang
    tidak mengenal rehat dan berperaturan di samping menyediakan pelbagai
    bentuk persenjataan.
    1.17 Islam adalah fikrah
    Islam adalah fikrah, sebagaimana yang diterangkan oleh Mursyid adalah
    bermaksud bahawa persediaan untuk kekuatan tentera haruslah tegak di atas
    fikrah yang tertentu, iaitu fikrah Islamiah. Dengan lain perkataan, kekuatan
    tentera Islam haruslah tegak di atas dasar untuk melaksanakan perintah Islam
    sesuai dengan manhajnya, juga untuk mempertahankan Islam dan menyeru
    manusia kepadanya.
    Kebenaran juga memerlukan kekuatan yang dapat melindungi dan
    mempertahankannya dari pencerobohan, kekuatan yang dapat menghapuskan
    ranjau-ranjau di pertengahan jalan. Sejak dari zaman Rasulullah (s.a.w) lagi
    tentera Islam telah melindungi dakwah Islamiah dan menghapuskan rintanganrintangan
    di jalannya. Dengan perlindungan ini manusia telah dapat melihat
    Islam, mengenal keindahannya dan mengetahui hakikatnya. Lantaran itu
    mereka telah memeluk Islam secara beramai-ramai. Pedang tidak dapat
    memasukkan Islam ke dalam hati, tetapi pedang memainkan peranan dalam
    menghapuskan halangan yang merintangi Islam untuk masuk ke dalam hati
    manusia. Dengan terhapusnya rintangan itu hati manusia terus terbuka luas
    untuk menerima Islam, lantas cahaya Islam dapat menerangi hati-hati tersebut.
    Kalaulah Islam tersebar dengan pedang nescaya kita akan melihat ketangkasan
    Islam di negara-negara Islam yang telah kehilangan kekuatan, tetapi hal ini tidak
    berlaku.
    Fikrah Islamiah perlukan suatu bentuk pendekatan yang baru dan
    penerangan yang cukup, agar umat Islam dicorakkan dengan fikrah Islamiah.
    Inilah yang diusahakan oleh Ikhwan sekadar kemampuan dan kekuatan mereka.
    Dunia hari ini telah menjadi medan pertarungan fikrah-fikrah yang beraneka
    ragam. Fikrah-fikrah ini dilatar belakangi oleh negara yang menganutinya.
    Negara-negara ini menggunakan seluruh tenaga dan kekuatannya untuk
    menyebar dan mempertahankan fikrah tersebut, tetapi tidak ada sebuah negara
    pun hari ini yang menganuti fikrah Islamiah dan tegak di atas prinsip-prinsip
    Islam serta menyumbangkan seluruh tenaga dan kekuatannya untuk
    mempertahankan dan menyebarkan Islam.
    Usul Dua Puluh
    As-Syahid Hasan Al-Bana 17
    Bertolak dari asas ini, maka tanggungjawab Ikhwan amatlah besar. Di atas
    pundak merekalah terletaknya tugas mempertahan dan menyebarkan Islam hari
    ini hinggalah kerajaan Islam yang sebenarnya dapat tegak di mana-mana negara
    Islam; kerajaan yang dapat memikul tugas mempertahan dan menyebarkan
    dakwah Islamiah; yang dapat mengarah umat Islam dan kekayaan negara untuk
    mengembalikan kehidupan Islamiah yang silam; yang menegakkan sebuah
    masyarakat Islam yang sebenarnya di permukaan bumi serta menghapuskan
    halangan-halangan yang merintangi dakwah Islamiah.
    1.18 Islam adalah akidah yang benar dan ibadat yang sah
    Akidah yang dimaksudkan oleh Mursyid ialah suatu pegangan yang
    diterima dan dipersetujui oleh hati. Akidah atau pegangan seperti ini boleh jadi
    benar atau salah. Andainya akidah itu benar, maka itulah akidah yang hakiki,
    tetapi sebaliknya akidah itu salah, maka itulah akidah yang batil, rosak dan
    dusta. Tidak ada dalam dunia ini akidah yang sebenarnya selain dari akidah
    Islam. Akidah-akidah lain yang menyalahi dan bertentangan dengan akidah
    Islam adalah merupakan akidah-akidah yang batil dan sesat.
    Akidah Islam tegak di atas iman kepada Allah, malaikat,kitab-kitab yang
    diturunkan dari langit, rasul-rasul yang diutuskan oleh Allah, hari akhirat dan
    mengimani bahawa Qadha dan Qadar adalah dari Allah.
    Iman kepada Allah tegak di atas dua asas; pertamanya mengimani
    rububiyyah Allah swt, dengan lain perkataan mengimani bahawa Allah swt.
    yang menjadikan sesuatu, yang menghidup dan mematikan; yang memiliki dan
    berkuasa; dan juga sifat-sifat Allah yang lain. Keduanya mengimani uluhiah
    Allah swt dengan kata lam mengimani bahawa Allah sahajalah yang berhak
    menerima pengabdian dan inilah pengertian ‘La Ilaha Illa Allah’, pengabdian
    tidak seharusnya diberikan kepada selain dari Allah.
    Beriman dengan malaikat bermaksud i’tikad (kepercayaan) yang putus
    tentang wujudnya makhluk yang digelar malaikat. Bilangan malaikat itu hanya
    diketahui oleh Allah sahaja. Jibrail, Mikail, Israfil, Izrail adalah sebahagian
    daripada malaikat tersebut.
    Beriman dengan kitab-kitab yang diturunkan dari langit bermaksud
    mengimani bahawa Allah telah menurunkan kitab-kitab kepada rasul-rasulNya,
    mengimani bahawa kitab-kitab tersebut adalah kalam Allah, seperti kitab Taurat
    dan Injil; juga mengimani bahawa kitab dan kalam Allah yang terakhir
    diturunkan ialah Al-Quran. Rasulullah s.a.w. hanyalah bertugas untuk
    menyampaikan Al-Quran kepada manusia. Oleh itu lafaz dan makna Al-Quran
    adalah dari Allah. Al-Quran adalah terpelihara dari sebarang tokok tambah dan
    Usul Dua Puluh
    As-Syahid Hasan Al-Bana 18
    kekurangan. Mereka yang beri’tikad bahawa tambahan atau kekurangan berlaku
    dalam Al-Quran adalah terkeluar dari landasan Islam.
    Yang dimaksudkan dengan beriman kepada rasul-rasul ialah kita beriman
    kepada semua rasul-rasul yang diutuskan Allah, bilangan para rasul itu sangat
    banyak dan Al-Quran telah menyebutkan sebahagian dari mereka manakala
    sebahagian yang lain pula tidak disebutkan. Termasuk dalam pengertian
    beriman kepada rasul-rasul juga ialah mengimani bahawa Muhammad s.a.w.
    adalah rasul akhir zaman, tidak ada nabi sesudah baginda. Mengimani dan
    mengikuti ajaran Muhammad s.a.w. adalah wajib. Manusia tidak bebas
    mengikuti ajaran lain atau beri’tikad bahawa Muhammad s.a.w. bukan rasul
    yang diutuskan Allah. Mereka yang beri’tikad demikian telah terkeluar dari
    Islam dan kufur.
    Beriman dengan hari akhirat adalah bermaksud membenarkan bahawa
    disebalik penghidupan dunia ini masih ada penghidupan akhirat di mana Allah
    akan menghidupkan manusia sekali lagi dan melakukan perbicaraan terhadap
    perbuatan dan amalan mereka di dunia. Hasil dari perbicaraan ini menjadikan
    segolongan manusia dimasukkan ke dalam syurga, manakala sebahagian yang
    lain dimasukkan ke dalam neraka. Perhimpunan di padang mahsyar,
    perbicaraan dan balasan ini dilakukan ke atas roh dan jasad manusia. Kita
    beri’tikad bahawa syafaat Rasulullah s.a.w. di hari akhirat adalah benar dan hak
    dan syafaat ini berlaku dengan izin Allah terhadap mereka yang dikehendaki
    Allah. Kita juga beri’tikad bahawa azab dan nikmat kubur adalah benar dan hak.
    Beriman dengan qadha dan qadar (untung baik dan jahat) adalah
    bermaksud mengimani bahawa apa yang berlaku di dunia ini adalah dengan
    perbuatan, ilmu dan kehendak Allah dan manusia adalah bertanggungjawab
    terhadap perbuatan dan amalannya. Beliau tidak berhak menjadikan qadha dan
    qadar sebagai alasan, kerana Allah memiliki hujah yang putus terhadap
    hambanya.
    1.19 Islam adalah ibadat yang sah
    Islam adalah ibadat yang sah; sebagaimana yang dikatakan oleh Mursyid
    adalah bermaksud bahawa Islam mengandungi berbagai bentuk ibadat.
    Sebahagiannya ialah ibadat hati seperti kasih, takut, percaya dan tawakkal
    kepada Allah. Sebahagian yang lain pula ialah ibadat anggota zahir seperti
    zikirullah, menunaikan kewajipan yang telah difardhukan Allah seperti
    sembahyang, puasa dan haji.
    Semua ibadat-ibadat ini tegak di atas dua asas: pertamanya, ibadat-ibadat
    ini haruslah menurut apa yang telah disyariatkan Allah; keduanya, ibadat-ibadat
    Usul Dua Puluh
    As-Syahid Hasan Al-Bana 19
    ini haruslah ikhlas kepada Allah semata-mata. Di atas dua dasar ini, melakukan
    bidaah dalam agama adalah haram dan mereka yang beribadat kepada Allah
    menurut cara yang bidaah tidak mendapat ganjaran keuntungan malah
    menanggung kerugian. Demikian juga keadaannya mereka yang melakukan
    ibadat yang pada zahirnya menurut apa yang telah disyariatkan, tetapi ibadat
    tersebut tidak dilakukan dengan ikhlas kerana Allah, malah dengan tujuan yang
    lain. Mereka yang melakukan ibadat seperti ini juga akan mendapat kerugian.
    Kita berdoa kepada Allah supaya memberi taufik kepada kita untuk melakukan
    ibadat yang sah dan menjadikan ibadat tersebut ikhlas kepada Allah sematamata.
    Selain dari itu saudara haruslah mengetahui bahawa semua bentuk amal,
    sekalipun yang harus jika dilakukan dengan ikhlas kepada Allah dan untuk
    mendapatkan keredhaan Allah, maka amal-amal tersebut akan menjadi amal
    yang saleh yang diganjari pahala.
    • Blogger Comments
    • Facebook Comments

    0 komentar:

    Posting Komentar

    Item Reviewed: USUL ISYRIN (1) DAN KETERANGANNYA Rating: 5 Reviewed By: GemaDakwah
    Scroll to Top