728x90 AdSpace

  • Latest News

    Senin, 07 Januari 2013

    Usul Isyrin (5) Pendapat Imam (Pemimpi)


    ASAS KELIMA:
    Pendapat imam (ketua) dan timbalannya dalam masalah yang tidak
    dinaskan atau telah dinaskan tetapi nas tersebut boleh ditafsirkan dengan
    pengertian lain, demikian juga pendapatnya dalam masalah yang berhubung
    dengan maslahat umum, boleh diterima dan diamalkan sekiranya pendapat
    tersebut tidak bertentangan dengan kaedah syariat. Pendapat tersebut boleh jadi
    berubah menurut keadaan, persekitaran dan adat.
    Taabud (pengabdian) adalah menjadi asas kepada ibadat dengan tidak
    melihat kepada rahsia, hikmat dan tujuan ibadat tersebut.
    Pejelasan:
    Imam ialah ketua yang dipilih oleh jamaah Muslimin, dengan pemilihan
    ini beliau menjadi ketua negara Islam atau menjadi timbalan ketua negara yang
    menggantikan ketua sewaktu beliau tidak ada dalam negeri, atau menjadi ketua
    dalam satu-satu wilayah, atau menjadi ketua dalam jawatan-jawatan tertentu,
    seperti ketua tentera.
    Pendapat imam dalam perkara-perkara ijtihadiah, iaitu perkara-perkara
    yang tidak disebutkan dalam nas Al-Quran atau hadith, atau ada nas yang
    menyentuh perkara tersebut tetapi boleh ditafsirkan dengan beberapa
    pengertian dan demikian juga pendapat imam dalam perkara-perkara yang
    bersangkutan dengan masalehulmursalah (maslahat umum) adalah diterima dan
    berkuatkuasa, kecuali pendapat-pendapat beliau itu bertentangan dengan
    kaedah-kaedah syariat atau bertentangan dengan asas-asas yang telah
    dipersetujui oleh ulamak Islam, atau bertentangan dengan nas Al-Quran atau
    hadith yang jelas, kerana kaedah dalam Islam telah mengatakan: “Ijtihad tidak
    boleh dilakukan dalam masalah yang bertentangan dengan nas”.
    Hak ketua negara sebagaimana yang kita sebutkan ini adalah juga
    menjadi hak kepada ketua jamaah Muslimah yang dipilih oleh jamaah tersebut
    untuk mengetuainya. Hak ini bukanlah khusus untuk ketua negara, malah ketua
    jamaah Muslimah berhak melakukan ijtihad dalam perkara-perkara ijtihadiah
    dan perkara yang termasuk dalam kaedah masalehulimursalah, juga dalam
    perkara yang telah dinaskan dalam Al-Quran dan hadith tetapi nas tersebut
    boleh ditafsirkan dengan tafsiran yang berlainan.
    Anggota jamaah haruslah mematuhi dan mentaati keputusan yang dibuat
    oleh ketua mereka melalui ijtihadnya, kerana ijtihadnya adalah sah di segi
    syariat. Tetapi andainya ijtihad ketua keluar dari landasan yang telah
    Usul Dua Puluh
    As-Syahid Hasan Al-Bana 
    diharuskan dan bertentangan dengan nas syariat, anggota jamaah tidaklah wajib
    mematuhi dan mentaati ketua mereka dalam ijtihadnya, kerana tidak ada
    ketaatan kepada makhluk dalam perkara maksiat kepada Khalik.
    Taabud (pengabdian) adalah menjadi asas kepada semua bentuk ibadat.
    Dengan lain perkataan kaedah umum dalam ibadat ialah hanya kerana taat
    kepada Allah, semata-mata kerana pengabdian diri kepada Allah, bukan kerana
    rahsia, hikmat atau tujuan yang terkandung dalam ibadat tersebut sekalipun kita
    mengimani bahawa semua ibadat mengandungi hikmat dan rahsia.
    Dalam perkara-perkara yang bukan ibadat pula (perkara-perkara adiat)
    seperti makan, minum, pakaian dan muamalat haruslah dilihat dari sudut rahsia
    yang terkandung di dalamnya. Ia haruslah dilihat dari sudut maksud dan
    hikmat syariat Islam yang umum; hikmat yang terdapat dalam semua sudut
    syariat Islam. Berdasarkan hikmat syariat dan maksudnya yang umum dalam
    meletakkam hukum, kita akan dapat meletakkan hukum ke atas perkara-perkara
    adiat lain yang tidak disebutkan hukumnya dalam nas Al-Quran dan hadith.
    • Blogger Comments
    • Facebook Comments

    0 komentar:

    Posting Komentar

    Item Reviewed: Usul Isyrin (5) Pendapat Imam (Pemimpi) Rating: 5 Reviewed By: GemaDakwah
    Scroll to Top