728x90 AdSpace

  • Latest News

    Senin, 07 Januari 2013

    Usul Isyrin (2)Al-Quran dan hadis adalah menjadi sumber untuk mengetahui hukum-hukum Islam


    ASAS KEDUA:
    Bagi seorang Muslim, Al-Quran dan hadis adalah menjadi sumber untuk
    mengetahui hukum-hukum Islam. Al-Quran difahami menurut kaedah-kaedah
    bahasa Arab, dengan tidak memberat dan meringankan. Hadis pula difahami
    melalui periwayat-periwayat hadis yang dipercayai.
    2.1 Keterangan
    Tidak berlaku perselisihan pendapat di kalangan Muslimin bahawa Al-
    Quran adalah merupakan sumber pertama bagi hukum dan hujah bagi ummat
    Islam. Mereka juga sependapat mengatakan bahawa sunnah nabawiah adalah
    merupakan penyempurna dan pentafsir kepada sesuatu yang umum dalam Al-
    Quran. Sunnah nabawiah juga wajib diikuti sebagaimana Al-Quran. Al-Quran
    dan sunnah adalah wahyu dari Allah, tetapi lafaz dan makna Al-Quran
    diwahyukan Allah kepada Rasulullah (s.a.w) sedangkan lafaz sunnah daripada
    Rasulullah (s.a.w) manakala maknanya adalah dari Allah s.w.t. Inilah yang
    membezakan antara Al-Quran dan sunnah.
    Oleh kerana Al-Quran diturunkan dalam bahasa Arab, mereka yang ingin
    mengetahui hukum-hukum melalui nas Al-Quran haruslah mengetahui kaedahkaedah
    bahasa Arab dan gaya bahasanya dalam menerangkan sesuatu. Selain
    dari itu mereka harus juga mengetahui beberapa perkara lain seperti mengetahui
    ayat-ayat yang memansukhkan dan ayat-ayat yang dimansukhkan, mengetahui
    sebab-sebab turun ayat dan hikmat tasyrik; dan juga mengetahui perkaraperkara
    lain yang bersangkutan dengan apa yang dinamakan ulum AlQuran.
    Mereka juga harus mengetahui hukum-hukum yang disebutkan dalam sunnah
    nabawiah agar mereka dapat memahami maksud dan tujuan nas Al-Quran.
    Oleh kerana kemampuan seseorang tidak sama dalam menguasai semua ilmu
    yang diperlukan untuk memahami Al-Quran, maka seseorang Muslim hanyalah
    dapat memahami Al-Quran sekadar ilmu yang ada padanya. Beliau haruslah
    bertanya kepada orang yang mengetahui tentang perkara-perkara yang tidak
    dapat difahaminya dan Al-Quran.
    Sunnah nabawiah pula dapat difahami dengan mengetahui sanad dan
    matan hadith. Yang dimaksudkan mengetahui sanad ialah mengenal periwayat
    hadith, dengan tujuan mengetahui sejauh mana siqah (dipercayai) riwayatnya
    agar dapat diketahui sahih atau tidaknya hadith yang diriwayatkan. Untuk
    mengenal hadith yang sahih hari ini cukuplah dengan mengetahui hadith-hadith
    yang dianggap sahih oleh ulamak-ulamak hadith yang berkemampuan dalam
    ilmu hadith. Ulamak-ulamak Islam telah mengumpulkan hadith-hadith yang
    sahih dalam kitab-kitab yang tertentu, demikian juga hadith-hadith yang dusta
    dan daif telah diterangkan oleh sebahagian ulamak yang lain. Bila seorang
    Usul Dua Puluh
    As-Syahid Hasan Al-Bana 21
    Muslim telah mengetahui hadith-hadith yang sahih atau dhaif melalui
    penelitiannya dalam kitab-kitab hadith, sebagaimana yang telah diputuskan oleh
    ulamak-ulamak, beliau akan dapat mengetahui hadith-hadith yang dipercayai
    dan boleh diamalkan dan dibuat hujah. Kitab-kitab yang mengandungi hadithhadith
    yang sahih ialah: Kitab Sahih Bukhari dan Muslim, Sunan Abi Daud dan
    Tarmizi, Sunan Nasa’i dan Ibni Majah. Kitab sahih Al-Bukhari adalah kitab yang
    paling tinggi kedudukannya di antara kitab-kitab tersebut. Ahli-ahli ilmu telah
    bersepakat mengatakan bahawa sahih Al-Bukhari menduduki tempat yang
    pertama dari sudut sahihnya setelah Al-Quran. Tempat kedua dari sudut ini
    ialah kitab-kitab sahih Muslim, manakala tempat yang seterusnya ialah kitabkitab
    yang empat yang telah disebutkan. Atas dasar in semua hadith-hadith
    yang tersebut dalam kitab-kitab sahih Bukhari dan Muslim adalah hadith-hadith
    yang sahih dan periwayat kedua-dua kitab ini adalah mauthuq (dipercayai).
    Memadailah bagi seorang Muslim mengamalkan hadith-hadith yang terkandung
    dalam kedua-dua buah kitab tersebut dan beliau bolehlah berpuas hati.
    Yang dimaksudkan dengan mengetahui matan hadith pula ialah
    mengetahui makna hadith dan hukum-hukum yang terkandung di dalamnya.
    Sekiranya seorang Muslim itu tidak tergolong dalam lingkungan ulamak-ulamak
    hadith, maka soal untuk memahami makna hadith dan mengetahui hukumhukum
    yang terkandung di dalamnya mestilah dirujuk kepada ahli-ahli dan
    ulamak hadith. Kitab yang menitikberatkan fiqhul hadith ialah kitab-kitab:
    Nailul-Autar oleh Syaukani, Subulus-Salam oleh Sanaani dan Umdatul-Ahkam
    oleh Ibni Daqiqil-aid.
    • Blogger Comments
    • Facebook Comments

    0 komentar:

    Posting Komentar

    Item Reviewed: Usul Isyrin (2)Al-Quran dan hadis adalah menjadi sumber untuk mengetahui hukum-hukum Islam Rating: 5 Reviewed By: GemaDakwah
    Scroll to Top