728x90 AdSpace

  • Latest News

    Senin, 07 Januari 2013

    Usul Isyrin (3) Iman yang Benar Ibadah Yang Sah


    Usul Dua Puluh
    As-Syahid Hasan Al-Bana 
    ASAS KETIGA:
    Iman yang benar, ibadat yang sah dan mujahadah adalah cahaya dan
    kemanisan yang dicurahkan Allah ke dalam hati sesiapa yang dikehendakinya,
    manakala ilham, lintasan-lintasan hati, kassyaf dan mimpi bukanlah menjadi
    dalil kepada hukum-hukum syariat. Perkara-perkara tersebut hanya dapat
    diterima dengan syarat perkara-perkara tersebut tidak bertentangan dengan
    hukum dan nas syariat.
    Keterangan:
    Iman yang benar ialah iman yang merangkumi pengertian dan ciri-ciri
    keimanan, seperti bersih dari syirik, khafi, ria dan lemah. Iman yang benar
    meresap ke dalam hati dan bertahta di jiwa anggota zahir untuk melakukan taat
    kepada Allah dan menjadikan perkara-perkara ghaib seolah-olah hadir di depan
    mata. Ia akan memenuhkan jiwa dengan perasaan tenang, tabah dan tetap
    pendirian, hingga memudahkan mereka yang mempunyai iman seperti ini
    berkorban apa sahaja demi jalan Allah, menambahkan pergantungan,
    kepercayaan, tawakkal, takut dan penyerahan mereka kepada Allah.
    Bila pengertian iman yang seperti ini memenuhi hati seorang Muslim
    jiwanya akan ringan melakukan segala bentuk ibadat dan ikhlas kerana Allah
    semata-mata. Ibadat dan iman yang seperti ini mempunyai pengaruh dan kesan
    yang besar dalam penghidupan dunia dan akhirat. Kehidupan akan dipenuhi
    dengan kebahagian, kegembiraan dan ketenangan yang meresap ke seluruh
    pelusuk jiwa. Kegemilangan yang sungguh indah dan cahaya yang terang akan
    memenuhi batin seorang Muslim. Apabila cahaya batin ini bertambah, sinarnya
    akan melimpah pada wajah seseorang Muslim; sinar yang dapat dilihat pada
    orang-orang yang beriman sekalipun kulit seorang Muslim itu hitam atau sawomatang.
    Manakala di akhirat pula kemanisan iman ini akan dapat dirasakan
    lebih manis dari madu.
    Sebahagian dari tanda-tanda lahir bagi kemanisan iman ialah kecintaan
    seorang Mukmin untuk melakukan ibadat, merasa selesa dan tenang
    melakukannya, merasa rindu dan lapang dada terhadapnya. Saudara jangan
    merasa pelik dan menganggap bahawa perkara ini hanyalah khayalan semata
    kerana iman mempunyai kemanisan yang dapat dirasakan oleh roh sebagaimana
    lidah dapat merasakan kemanisan makanan. Hadith yang mulia telah
    menyebutkan:
    Usul Dua Puluh
    As-Syahid Hasan Al-Bana 
    ثلاث من آن فيه وجدبهن حلاوة الايمان من آانالله ورسوله احب اليه
    مما سوا هماوان يحب المرءلايحبه الاالله وأن يكره ان يعود فى الكفر
    بعد أن انقذهالله منه آما يكره أن يقذ ف النارً أخرجه مسلم
    “Jika terdapat tiga perkara ini pada seseorang beliau akan merasakan kemanisan iman.
    Beliau mengasihi Allah dan rasulnya lebih dari sesuatu. Beliau benci kembali kepada
    kekufuran, setelah Allah melepaskan beliau dirinya, sebagaimana beliau benci
    dicampakkan ke dalam neraka. Beliau mengasihi seseorang bukan kerana sesuatu, tetapi
    hanyalah kerana Allah”. Iman adalah kemanisan dan kemanisan ini akan bertambah
    apabila iman bertambah kuat dan termetri.
    Sebahagian dari kesan iman yang benar dan ibadat yang sah ialah Allah
    akan mencampakkan ilham dan lintasan-lintasan ke dalam hati Mukmin, ilham
    dan lintasan hati yang menyuluh jalan Mukmin; menolongnya dalam mencari
    kebenaran dan menyelesaikan kemusykilan. Kassyaf juga adalah sebahagian
    kesan dari iman yang benar. Kassyaf yang dimaksudkan di sini ialah: Allah
    membukakan tabir yang melindungi sebahagian dari perkara-perkara yang
    tersembunyi dan perkara-perkara yang tidak tersembunyi dan perkara-perkara
    ghaib. Termasuk juga dalam pengertian kassyaf ialah mengetahui bisikan hati,
    niat dan kelemahan setengah manusia. Kassyaf yang seperti ini dikenal dengan
    firasat Mukmin, sebagaimana yang tersebut dalam hadith:
    اتقوافراسة المؤ من فإنه ينظربنورالله
    “Takutilah firasat Muslim, sesungguhnya beliau melihat dengan nur Allah”.
    Dalam Athar (kisah atau kejadian yang berlaku di zaman para sahabat)
    para sahabat diceritakan bahawa Saidina Othman bin Affan (r) telah berkata
    kepada sebahagian orang ramai yang datang menemuinya: “Salah seorang di
    antara kamu masuk, sedang kesan zina jelas kelihatan di antara dua matanya”.
    Lantas di kalangan yang hadir bertariya: “Adakah wahyu turun selepas
    Rasulullah wahai amirul-mu’minin?”. Soalan ini dijawab Othman dengan
    katanya: “Tidak, malah ianya firasat Mukmin”. Kesan zina yang dilihat oleh
    Othman di sini hanyalah kesan dari mereka melihat perkara yang haram, kerana
    dalam hadith ada disebutkan bahawa mata itu berzina dan zina mata ialah
    melihat perkara yang haram.
    Ilham, lintasan hati dan firasat adalah termasuk dalam perkara-pekara
    yang thabit dan berlaku. Kadangkala perkara ini disebut keramat. Keramat
    adalah suatu kebenaran yang harus diterima dan wajib diimani, tetapi tidak
    Usul Dua Puluh
    As-Syahid Hasan Al-Bana 
    harus dijadikan sebagai dalil terhadap hukum-hukum, kerana dalil-dalil hukum
    hanyalah terbatas pada Al-Quran dan sunnah dan ceraiannya. Walaupun
    demikian ilham dan seumpamanya bolehlah di anggap sebagai petunjuk jalan
    untuk mengenali seseorang, keadaan-keadaan tertentu dan perkara-perkara
    yang harus dilakukan atau ditinggalkan bersangkutan dengan urusan hidup.
    Sebahagian dari mimpi-mimpi adalah benar dan sebahagian yang lain
    hanyalah merupakan mimpi-mimpi karut. Mimpi seorang yang benar-benar
    Mukmin pada ghaibnya adalah benar dan jelas, atau memerlukan ta’bir
    • Blogger Comments
    • Facebook Comments

    0 komentar:

    Posting Komentar

    Item Reviewed: Usul Isyrin (3) Iman yang Benar Ibadah Yang Sah Rating: 5 Reviewed By: GemaDakwah
    Scroll to Top